C3xE02
28 mei 2023, KClovis
Vertrek uit het Base Camp
In het Expedition Base Camp wordt de groep klaargemaakt om Evir en Aris te zoeken, die een week eerder naar Iztli vertrokken zijn.
Bij de helden sluit aan: Bromley Breaktusk, de broer van Owen Breaktusk.
Tocht door de Jungle
De tocht door de jungle blijkt niet eenvoudig. Met een kapmes, vervaardigd door Schroef, en de bijl van Bromley, weet de groep zich door het oerwoud te bewegen. De oversteek van een rivier zorgt voor een beetje oponthoud, en er wordt gekozen voor het pad met de 'grote voetstappen' in plaats van het pad met de 'vele kleinere voetstappen'. Ook ziet Ties een zogeheten Cindermonkey, een aap wiens vacht bestaat uit kleine vlammetjes.
De Trollengrot
Het pad met de grote voetstappen leidt langs een grot, waar een troll ligt te slapen. De troll wordt gewekt door de voetstappen van Vasnen, en er volgt een gevecht. De troll maakt geen schijn van kans, omdat hij door de avonturiers in een hoekje wordt gedreven en geflankt wordt.
Na een eenzijdig gevecht zorgt Schroef er voor met zijn vlammende wapen dat de troll niet meer kan regenereren, en hij tapt het bloed van de troll in een Greater Potion of Healing (4d4+4).
De Poort van Iztli
Bij Iztli aangekomen zien de avonturiers een grote maya-piramide, omgeven door verschillende kleinere huisjes en dit alles omringd door een houten pallisade.
Bij de ingang wordt hen de toegang geweigerd, gezien de avonturiers niet beschikken over de Mark of Tizoc.
De vriendelijke shamaan Aztili (tss) biedt hen aan om het Ritueel van Tizoc te ondergaan, waarbij iemand bij het waardig bevonden worden door Tizoc, zijn mark zal ontvangen en dus toegang zal verkrijgen tot de heilige stad Iztli.
De groep komt te weten dat Aris en Evir een week geleden aan dit ritueel zijn begonnen.
Daarnaast wordt er terloops genoemd dat trollen en alle natuur op het eiland (de bomen inkluis) zeer heilig zijn voor het Terraphon-volk.
Schip in Zicht?
Aztili brengt de avonturiers, die het Ritueel van Tizoc wel willen ondergaan, via een slingerend pad richting de vulkaan Mount Bruul. Ties spot in de verte een boot, met een rode en een zwarte vlag, die via de zuidelijke kust richting het oosten vaart.
Het Ritueel van Tizoc
Eenmaal aangekomen in de binnenste kamers van de vulkaan, waar lava kolkt, zien zij Aris en Evir in een kleermakerszit zitten voor een totempaal. Aztili biedt iedereen aan het ritueel te beginnen, door een dampende vieze vloeistof te drinken. De avonturiers nemen plaats bij de totempaal en vinden zichzelf in een wereld van dromen en deuren.
De droom vindt plaats in dezelfde vulkanische ruimte als eerder, maar heeft ditmaal acht ronde deuren met een naam er op geschreven in drakonische runen: een voor elke avonturiers, en daarnaast een deur voor Aris en voor Evir. Ties opent als eerste zijn deur door zijn rechter (of was het linker?) hand tegen de stenen schijf aan te leggen.
De Deur van Ties
Achter de deur van Ties bevindt zich een tavern. Ties en Bromley bewegen zich naar binnen, en bestellen een biertje. Er wordt niet abnormaal gereageerd op de jongens, en de rest van de avonturiers blijft in de deuropening staan kijken.
Opeens komen er twee dwarfs aan tafel zitten bij Ties. Zij vragen hem, of de deal nog steeds staat?
De tijd staat stil. Voor het eerst, wordt Ties toegesproken door Tizoc. Tizoc vraagt zich af of Ties nog steeds dezelfde keuze als vroeger zou maken?
De tijd wordt hervat. Ties gaat akkoord met de dwarves, en de figuren lopen de tavern uit. Niet lang daarna wordt Ties door een kleine menigte uit de tavern gegooid. De deur gaat dicht, en hij bevindt zich opnieuw in de vulkanische tempel. De naam op Ties' deur licht groen op.
Ties maakt dezelfde keuze als vroeger.
De Deur van Schroef
Schroef opent vervolgens zijn deur, en vindt zichzelf direct op het slagveld. De oorlog tussen de Warforged en de Antagon Hybrids, in volle gang. Ook ziet hij Nagel!
De tijd staat wederom stil.
Tizoc vraagt aan Schroef of hij dezelfde keuze als vroeger zou maken. Kiest hij voor zijn compagnie? Of kiest hij voor Nagel?
Schroef koos voor Nagel, en gooide zichzelf in de strijd om zijn kompaan te redden. De wereld vervaagt in schimmen, en ook Schroef vindt zich terug in de vulkaan.
Schroef maakt een andere keuze dan vroeger.
De Deur van Vasnen
De deur van Vasnen leidt tot een schip. Het schip wordt overvallen door Mistfarers, en de Mistfarer Fogdancer vraagt aan Osnen, Vasnens vader, om zich over te geven.
Ook Vasnen wordt toegesproken door Tizoc.
Vasnen kiest er voor, om zijn vader beet te grijpen, en samen overboord te springen. Met het aanraken van het water, bevindt hij zich terug in de tempel.
Vasnen maakt een andere keuze dan vroeger.
De Deur van Bromley
Bromley's deur leidt tot een kampvuur waar hij zijn maten van de Easy Company ziet zitten. Bromley wacht niet tot Tizoc zich toont, en stort zichzelf direct op de verrader.
Bromley maakt een andere keuze dan vroeger.
De Deur van Snurf
Snurf maakt zijn deur open en vindt een besneeuwde toendra. Hij herkent dit direct als de lair van Icebelly. Samen met Schroef maakt hij zijn weg door een dwalend doolhof van gangen, totdat hij uitkomt bij het nest van de White Dragon. Hij vindt twee eieren, waarvan er 1 net uitkomt en er een schattig white dragon wyrmlingetje ten tonele komt.
Tizoc vraagt of Snurf dezelfde keuze als vroeger zou maken?
Snurf graait het ei uit het nest, en maakt daarmee dezelfde keuze als vroeger.
In de verte hoort hij Icebelly een schreeuw van verdriet slaken als de wereld om hem heen draait en hij zichzelf terug in de vulkaan vindt.
Wat nu?
De avonturiers bevinden zich nog in de vulkaan van Mount Bruul, en hebben nog drie deuren te gaan: de deur van Aris, de deur van Evir, en de deur van Tusnelda.