C3xE06
Sessie gespeeld op de GA te B
Een Verborgen Schuilplaats
Aan de wortels van de boom Io wordt een verborgen schuilplaats gevonden door de druids van de Wildgrowth. De party gaat op onderzoek uit en komt het volgende document tegen:
20 The Rotting 435 N.T.
Eindelijk aangekomen bij de boom. Ze is een stuk groter dan Verdantium, dat had ik niet verwacht. Wat ik ook niet had verwacht is dat er hier geen Sylvar of Amethyst Alliance outposts zijn. Ik ben helemaal alleen. Morgen ga ik op onderzoek uit.
21 The Rotting 435 N.T.
De wortels van deze boom lijken nog groter en dieper te reiken dan ik had gedacht. In noordoostelijke richting vond ik een grot achter een van de grotere wortels. Ik ben vluchtig binnen geweest, en heb het einde van de grot nog niet gezien.
25 The Rotting 435 N.T.
De resultaten van de eerste experimenten beloven niet veel goeds. De wortels van de boom lijken gezond aan de oppervlakte, maar een analyse van haar sappen lijkt te wijzen op een infectie dieper ondergronds. Zal ik dan toch verder de grot in moeten?
17 The Drawing Down 435 N.T.
De afgelopen maand heb ik de grot beetje bij beetje verkend. Het netwerk van wortels en grotten gaat diep, heel diep. Ergens is het ironisch dat ik als Quurinthian zo diep moet delven om de oorzaak van de wortelrot te ontdekken. Om niet te verdwalen heb ik het juiste pad gemarkeerd met een sigil dat alleen zichtbaar is met mijn lantaarns. Tot dusver vond ik vooral vleermuizen, ratten, en een enkele Grick. Niets dat op de infectie van de wortels wijst. Ik zal nog dieper de grot in moeten gaan.
25 The Drawing Down 435 N.T.
Ik had het kunnen weten. Deze tunnels gaan regelrecht naar de Underdark. Shit.
26 The Drawing Down 435 N.T.
De tunnels eindigen in een soort open ruimte, en als mijn zintuigen mij niet hebben bedrogen, zag ik daar tussen de wortels… bebouwing? Welke wezens hebben zich daar genesteld?
3 Deepwinter 436 N.T.
Aan eenieder die dit logboek vindt,
Ik schrijf dit bericht op de vooravond van mijn confrontatie met… wat er zich ook gevestigd heeft tussen de wortels van Io. Mocht ik niet terugkeren, volg dan het pad dat ik heb gemarkeerd met een van mijn lantaarns. Io moet gered worden. Als Io ziek blijft zijn de gevolgen desastreus. Niet alleen voor de Relic Isles, maar voor heel Thessar.
Was getekend,
Eldecar Linnis
What the Grick?
De dag er op gaat de party de grotten in, en met een Lantern of Revealing, die ze mee hebben genomen uit de hideout van Eldecar, volgen ze de signalen die dieper de grotten in leiden. Toch wordt er af en toe een zijspoor onderzocht: zo komt de groep avonturiers oog in oog te staan met twee Gricks. Ook gebruikt Schroef zijn Ghost Step tattoo om een zij-grotje te verkennen, waar hij een skelet vindt.
Een Mysterieuze Tempel
Nadat de party zich een weg door de tunnels heeft gebaand, komen ze bij een grote open ruimte ondergronds. De grot is semi-verlicht door gloeiende planten en paddenstoelen, en er leidt een verweerd pad naar een tempel een paar honderd meter verderop.
De party gaat op de tempel af, maar de trillingen van hun gestompt zorgen voor een kleine beving... en de grond stort in!
Diorama-Drama
De eerste ruimte die de party ziet, staat vol met diorama's met kleien beeldjes. De beeldjes laten scenario's zien uit het verleden van de Relic Isles.
Nis A
In nis A is een scenario afgebeeld waarin drie humans, een vrouw en twee mannen, zij aan zij staan tegenover een groep teraphon, elves, maar ook humans en andere wezens.
“Broers en zus Tizoc, Morduk, en Vennarac heersten over het volk. Zij smeedden een pact van rechtvaardigheid en brachten welvaart en vrede.”
Nis B
In Nis B beklimt een van de drie humans een grote boom en breekt een van de takken af en draagt deze als een scepter. Onder aan de boom staan mensen afgebeeld met schreeuwen op het gezicht.
“In zijn machtslustigheid brak Morduk het pact en dompelde de Relic Isles onder in conflict, mist, en duisternis.”
Nis C
Er staat een human afgebeeld met een scepter in zijn hand. Hij is omhuld in Mist. Onderaan staan een human male en female en ze lopen beiden weg van hem.
“Tizoc en Vennarac zochten hun heil elders en reisden naar oost en naar west”
Nis D
Nis D: Grote legers tegen elkaar, Teraphon tegenover de rest (humans, elves). Aan weerszijden staan Tizoc en Vennarac, met hun rug naar elkaar toe.
“Het verbreken van het pact zorgt voor onderling conflict”
Nis E
Morduk staat voor een leger aan poppetjes van verschillende maten en er loopt een mysterieuze mist doorheen.
“Morduk heerst over de Relic Isles vanuit de schaduwen. ”
Nis F
Nis F: Tizoc als god afgebeeld.
“De profetie zegt dat een buitenstaander de Veilshroud Scepter naar Io zal terugbrengen en het pact zal repareren. Heer Tizoc zal de buitenstaander helpen!”
Een Hal van Boomstammen
De hal die uit de Dioramakamer leidt is uit steen gehakt in de vorm van boomstammen. Halverwege de hal wordt er een pressure plate ingedrukt en vallen er twee 'echte' boomstammen uit de muur. Auw!
Kalka-Kylla en zijn zoon Keta
In de volgende ruimte, die bedekt is met een soort zeewier, wordt de party bedreigd door een kleine rivierkrab. In het midden van de ruimte staat een grote kei. De krab lijkt niet erg gevaarlijk, en Schroef pakt hem op en gooit hem de boomstammenhal in.
Tijdens de worp roept de rivierkrab: "Kalka-Kylla, heilige wachter, ontwaak!"
De kei in het midden van de ruimte bleek een giant crab te zijn, en hij valt de party aan. Snel wordt er korte metten met de krab gemaakt. De party kiest voor genade als de krab zich overgeeft.
Kalka-Moggy, bijnaam (Kalka-)Keta, sluit zich aan bij de party om de rest van de wereld te zien.
Rondzwervingen
Er wordt een beetje rondgezwerfd door de gangen van de tempel. Voorzichtig wordt een piramide gejat, met het sterrenstelsel er op gegraveerd. Ook wordt er een geheime gang ontdekt achter een standbeeld.
De Tombe van Tloques-Popolocas
In een gangetje wordt een opmerkelijke steen gezien, waarvan de voegen blootliggen. Met wat brute kracht wordt de steen opzij geschoven, en een tombe wordt ontdekt. "Hier rust Tloques-Popolocas, die was zoals de nacht en de wind." Er staan urns met offerings naar een dubbele bronzen deur.
Vasnen probeert het slot van de deur te openen maar raakt daarbij een touwtje. Een glazen bol valt naar beneden en verspreid een giftig gas. Vasnen is heel even voor 5000 jaar vergiftigd, maar de party dient hem snel een antidote toe.
De deur wordt opengebroken en een grote stofwolk valt over de tombe van Tloques-Popolocas. Er staat een stenen sarcofaag in het midden van de kamer en allerlei urns er om heen.
De sarcofaag wordt opengebroken en een skelet wordt zichtbaar, geadorneerd met de mooiste sieraden en juwelen. Meteen wordt dit lijkt ontdaan van zijn kostbare bezittingen, en even lijkt er niets te gebeuren. Totdat het masker van Tloques wordt verwijderd, en het skelet zijn vlees lijkt terug te groeien! De party vecht met deze vampier, en overwint. Wat zal er de volgende keer gebeuren, in dnd 5e met de bois?